Förvärvet gör att GP Bullhound får en tydlig närvaro i kapitalstarka New York – något som ska gynna svenska tillväxtbolag.

- Det finns en stor respekt för svenska och skandinaviska bolag utomlands – inte minst i New York. Dessutom är marknadsläget rekordbra för de mogna bolag med tillväxtpotential som söker kapital. Lägg därtill att New York som riskkapitalmarknad växer kraftigt så har vi tunga argument varför den här affären är helt rätt för oss och våra kunder, säger Per Roman, medgrundare av GP Bullhound.

Den svenskgrundade investmentbanken, som grundades 1999, har i och med dagens besked, kontor i New York, London, San Francisco, Stockholm, Berlin, Manchester, Paris, och senast Hong Kong och Madrid som öppnade 2017.

- Med den här affären knyter vi ihop den strategiska säcken. Vi och AdMedia fattade professionellt tycke för varandra i samband med en affär 2016 där vi samarbetade. Vi passar väldigt bra ihop, med en gemensam passion för att arbeta tillsammans med entreprenöriella företagsledare. Deras anseende och goda nätverk i New York kommer att vara en stor tillgång för oss och våra kunder, säger Per Roman vidare.