I rundan deltar även befintliga ägare. Freemelt har tagit fram en avancerad 3D-skrivare för utveckling av nya metalliska material för att snabba upp övergången från traditionella tillverkningsmetoder såsom gjutning, smide och avverkande bearbetning till tillverkning genom 3D-utskrifter. Investeringen möjliggör för bolaget att växa teamet och stärka upp produkten för att expandera sitt erbjudande till den snabbt växande metall-3D-skrivarmarknaden.

"En stor utmaning för hårdvarunära deeptech-bolag är att bevisa sin teknik i iterativa steg och på så sätt minska kommersialiseringsrisken. Här visar Freemelt vägen med en go-to-market-strategi som tillåter nära arbete med kund och snabba utvecklingscykler. Freemelt har visat dels på en imponerande kompetens och tankeledarskap inom 3D-printing, dels att deras antagande om marknadslogik stämmer genom framgångsrikt levererade maskiner. Vi ser fram emot att tillsammans få utveckla Freemelt till ett värdefullt och viktigt svenskt bolag inom avancerad tillverkningsteknik", avslutar Per Anell investeringsansvarig på Industrifonden.

"Vi är tacksamma för det förtroende Industrifonden och övriga investerare visar oss. Investeringen ger oss resurser att fortsätta växa Freemelt och ytterligare vässa vårt erbjudande till marknaden" säger Ulric Ljungblad, vd på Freemelt.

Läs mer på www.freemelt.com